ETICKÝ KODEX
Etický kodex pracovníků centra sociální pomoci a služeb, o.p.s. (dále CSPS, o.p.s.)
1. Etické zásady
1.1. Služby, které poskytuje Centrum sociální pomoci a služeb o.p.s., jsou založeny na hodnotách demokracie a ochrany lidských práv, pracovníci Centra sociální pomoci a služeb o.p.s. , se řídí se zákony ČR, respektují Listinu základních práv a svobod.
Tento etický kodex dokumentem principů morálky a chování zaměstnanců CSPS o.p.s.
1.2. Pracovníci CSPS, o.p.s. respektují jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti.
1.3. Pracovník CSPS o.p.s. respektuje právo každého jedince na seberealizaci v takové míře, aby současně nedocházelo k omezení stejného práva druhých osob.
1.4. Pracovník CSPS o.p.s. pomáhá jednotlivcům, skupinám a komunitám občanů svými službami, znalostmi, dovednostmi a zkušenostmi zvládání obtížné životní situace.
1.5. Pracovník CSPS o.p.s. musí dávat přednost profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy. Služby, které poskytuje, musí být na nejvyšší odborné úrovni.
2. Pravidla etického chování pracovníka pečovatelské služby
2.1. Ve vztahu ke klientovi
2.1.1. Pracovník CSPS o.p.s. vede své klienty k vědomí vlastní odpovědnosti.
2.1.2. Pracovník CSPS o.p.s. jedná tak, aby chránil důstojnost a lidská práva svých klientů, ctí uživatele služeb jako rovnocennou bytost a chovají k nim respekt. V každém ohledu respektují svobodné rozhodování klientů , jejich právo žít život podle svých vlastních představ.
2.1.3. Pracovník CSPS o.p.s. pomáhá se stejným úsilím a bez jakékoliv formy diskriminace všem klientům. Jednají a rozhodují nestranně a zdržují se všeho co by mohlo ohrozit důvěru klienta.
2.1.4. Chrání klientovo právo na soukromí a důvěrnost jeho sdělení. Data a informace požaduje s ohledem na potřebnost při zajištění služeb, které mají být klientovi poskytnuty a informuje ho o jejich potřebnosti a použití. Žádnou informaci o klientovi neposkytne bez jeho souhlasu. Výjimkou jsou osoby, které nemají způsobilost k právním úkonům v plném rozsahu nebo tehdy, když jsou ohroženy další osoby.
2.1.5. Pracovník CSPS o.p.s. dbá, aby klienti obdrželi všechny služby a dávky sociálního zabezpečení, na které mají nárok a které potřebují pro zajištění svých základních potřeb, ale i ostatních příslušných zdrojů. Poučí klienty o povinnostech, které vyplývají z takto
poskytnutých služeb a dávek. Pomáhá řešit i jiné problémy klienta týkající se dalších sfér jeho života. Pracovníci CSPS o.p.s. dbají na to, aby nedocházelo k zneužívání poskytované pomoci a služeb.
2.1.6. Pracovník pečovatelské služby hledá možnosti jak zapojit klienty do procesu řešení jejich problémů.
2.2. Ve vztahu ke svému zaměstnavateli
2.2.1. Pracovník CSPS o.p.s. odpovědně plní své povinnosti vyplývající ze závazku ke svému zaměstnavateli. Respektuje poslání , principy a cíle služeb.
2.2.2. Snaží se ovlivňovat pracovní postupy a jejich praktické uplatňování ve své zaměstnavatelské organizaci s ohledem na co nejvyšší úroveň služeb poskytovaných klientům. K majetku CSPS o.p.s. se chovají tak, aby nedošlo k jejich poškození nebo ztrátě.
Zachovávají mlčenlivost o věcech, které by mohly poškodit oprávněné zájmy zaměstnavatele.
2.2.3. Pracovníci CSPS o.p.s. se chovají a vystupují na veřejnosti vždy tak, aby chránili dobré jméno organizace a nesnižovali její
důvěru v očích veřejnosti.
2.3. Ve vztahu ke svým kolegům
2.3.1. Pracovník pečovatelské služby respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů a ostatních
odborných pracovníků. Vyhledává a rozšiřuje spolupráci s nimi a tím
zvyšuje kvalitu poskytovaných sociálních služeb.
2.3.2.Respektuje
rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů a ostatních odborných a
dobrovolných pracovníků. Oprávněné kritické připomínky k nim vyjadřuje na
vhodném místě vhodným způsobem. Dbá na podporu týmové práce a kolegiality.
2.3.3. Pracovníci
CSPS o.p.s. při kontaktu se svými spolupracovníky dodržují pravidla slušného
chování, navzájem se podporují a ve své pracovní činnosti a aktivně rozvíjejí
úctu k sobě i druhým.
Respektují specifický charakter dalších odborností v rámci
CSPS o.p.s.
2.4. Ve vztahu ke svému povolání a odbornosti
2.4.1. Pracovník
CSPS o.p.s. dbá na udržení a zvyšování prestiže svého povolání.
2.4.2. Neustále
se snaží o udržení a zvýšení odborné úrovně a služeb a uplatňování nových
přístupů a metod.
2.4.3. Působí na
to, aby odbornou sociální práci prováděl vždy kvalifikovaný pracovník
s odpovídajícím vzděláním.
2.4.4. Je
zodpovědný za své soustavné celoživotní vzdělávání a výcvik, což je základ pro
udržení stanovené úrovně odborné práce a schopnost řešit etické problémy.
2.4.5. Pro svůj
odborný růst využívá znalosti a dovednosti svých kolegů a jiných odborníků,
naopak své znalosti a dovednosti rozšiřuje v celé oblasti sociálních
služeb a sociální práce.
2.5. Ve vztahu ke společnosti
2.5.2. Zasazuje
se o zlepšení sociálních podmínek klientů tím, že podněcuje změny
v procesu komunitního plánu obce, regionu.
2.5.4. Působí na
rozšíření možností a příležitostí ke zlepšení kvality života pro klienty svých
služeb.
3. Postup řešení při porušení tohoto etického kodexu.
Při zjištění etického konfliktu (nebo i domněnce o jeho
existenci) informuje pracovník svého
nadřízeného a žádá vyjasnění problému. Pokud je porušení tohoto etického kodexu
prokázáno, je posuzováno jako porušení pracovní kázně.
Tento etický kodex vychází z kodexu sociálního pracovníka
(SSP ČR) a je závazný pro všechny pracovníky Centra
sociální pomoci a služeb o.p.s.